Sunday 31 December 2017

Kebas Tangan dan Jari - CTS



Adakah Anda mengalami kesemutan, 
kebas atau sakit di tangan, jari dan pergelangan tangan?


Tunnel Carpal berada di pergelangan tangan anda. Tulang karpal anda membentuk struktur terowong-terowong karpal-melalui yang melepasi sembilan tendon dan satu saraf - saraf median. CTS berlaku apabila saraf median terganggu.

Jika tulang karpal (pergelangan tangan) dipindahkan dari kedudukan normal mereka, ini akan memampatkan Terowong Carpal di mana median saraf dan arteri melaluinya. Jika ini berlaku, kami boleh menyesuaikan tulang pergelangan tangan kembali ke kedudukan normalnya dan melegakan tekanan pada saraf. Sekiranya tekanan pada saraf lega, gejala-gejala bertambah baik dan pesakit mempunyai penyelesaian kepada masalah CTS ini.

Saya selalunya akan memeriksa siku, sendi bahu dan leher serta pergelangan tangan. Sendi-sendi ini semua terdapat pada jalur pengedaran saraf median kerana ia keluar dari saraf tunjang dan membuat jalan ke tangan. Mampatan saraf sepanjang laluan ini boleh menghasilkan simptom di pergelangan tangan dan tangan.

Dalam banyak kes pergelangan tangan yang saya temui masalah adalah di leher yang menjadi akar keresahan saraf dan memerlukan rawatan. Ramai pesakit yang datang dengan saya telah melakukan pembedahan pada pergelangan tangan. Rawatan ini menjadi sia-sia dan tidak berkesan kerana penyebabnya tidak ditangani dengan betul. 

Satu kajian penyelidikan mendapati bahawa 57% pesakit masih mengalami rasa kebas, bergetar sensasi dan / atau kesakitan dalam tempoh 6 tahun selepas pembedahan dilakukan (Sumber: Nancollas, et al, 1995). Pembedahan Tangan).

Nasihat saya, pembedahan dalam kes ini harus menjadi pilihan terakhir. Cuba rawatan di tempat saya terlebih dahulu!


Ikuti seterusnya masalah Kesakitan belakang, sakit kepala, sakit leher, sciatica.

No comments:

Post a Comment