Tuesday 2 January 2018

Sifat Cepat Marah




Marah berkait rapat dengan suasana emosi. Marah timbul kerana adanya sebuah dorongan yang biasa disebut dengan "human aggressive". Dorongan rasa marah ini boleh saja muncul kerana sesuatu terjadi di luar dugaan atau di luar pertimbangan. Marah boleh diertikan sebagai sifat emosi yang dimiliki oleh setiap manusia yang bersifat survival dan timbul ketika ada sesuatu serangan yang menyangkut dengan harga diri, secara umumnya dorongan marah itu disebabkan oleh dua faktor. 

Pertama, faktor internal (dalaman diri), misal perasaan salah ketika di dalam pekerjaan yang tak dapat diselesaikan dan akhirnya pecah menjadi kemarahan, 

Kedua ialah faktor external (luaran) yang biasanya terjadi kerana adanya suatu ancaman atau provokasi dari luar.

Setiap orang mempunyai ekspresi marah yang berbeza–beza bergantung bagaimana pengurusan marah orang itu sendiri. Misalnya hanya bersifat bercakap sendiri tetapi ada kalanya kita tidak dapat mengawalnya maka biasanya kita akan mengekspresikan amarah tersebut secara destruktif (memaki, memukul, atau merosak barang). Maka marah akan menjadi emosi yang negatif. Mengekspresikan marah itu hal yang wajar sahaja tetapi kita harus dapat melihat situasi dan keadaan pada ketika itu sebab menurut penelitian ilmiah seseorang yang tidak dapat meluahkan atau memendam perasaan marah boleh menyebabkan pembuluh darah di otak pecah yang sekali gus boleh menyebabkan penyakit strok, gila dan sebagainya.

Apabila anda memiliki sifat cepat marah dan sukar dikawal, dapatkan rawatan dengan segera. Saya boleh membantu anda. In sya Allah. 

Jika berminat mendapatkan rawatan bagi masalah siku sila hubungi: 

Perubatan Natural Inanam
Lrg 3A, Blok E Aras 2 No. 22 
Inanam Kapitol
Dibuka setiap hari
Waktu: 9 pagi-8 malam
017-6809371 / 010 784 9371


*Sila telefon/sms/Whatsapp dahulu sebelum datang